tuesday

tjena mittbena ! tisdag idag då. varit fullt upp idag med. började ju åtta och var uppe på metallfysiken först. fick lite intro och sånt, riktigt intressant faktiskt ! sen fick jag kolla i ett elektron mikroskåp, fast man kollar på en dataskärm då. man kan kolla på en del på 100 000 dels millimeter, och man ser riktigt bra hur den är uppbyggd och olika skikt. väldigt fascinerande ! dom kollar olika stålsorter och försöker komma på nya sätt och nya sorter att tillverka, ett litet detektivarbete kan man säga. nåt jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden. efter det va jag till slaggkontrollen. slagg är ju som avfallsämnen som man inte vill ha i stålet. jag fick leta på dom med hjälp av mikroskåp, fast vanligt ljus mikroskåp den här gången. efter lunch va jag på oförstörande test labbet, där testar dom stålet utan att förstöra det, de analyserar stålet i maskiner på ett ungefär, om de är som de ska och så. de håller även på med mycket teknik och kalibrerar en massa produkter som används på sandvik. jag fick även en liten rundvisning på vissa delar på stålverket, hur de förberedde och kontrollerade olika rör och stålprodukter. förstår inte hur himla stort det är egentligen !

iaf så va jag med mamma och hämtade hugo och joel från trummor och innebandy sen. vi va ner på stan en sväng också. sen blev det mat och så och nu har jag suttit och skrivit på engelska loggen..bläblä ! nu ska jag bara kolla på tv och äta upp mina sista merci :(

hoppas ni haft en bra dag !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0