I think I get it

Har haft lite problem att själv förstå en sak jag har skrivit på no-uppsatsen, men tror jag börjar fatta! Kan ju vara bra när jag ska redovisa snart. Måste bara prova skriva så jag ser om jag kan.. Ett saftglas är ett sorts kommunicerande kärl, saften står lika högt i sugröret som i glaset utanför sugröret. Vi kan suga upp saften genom sugröret genom att när vi suger i röret så förtunnas luften, trycket blir då större på saftytan i glaset utanför sugröret än i sugröret som gör att saften stiger i röret. Det funkar likadant i ett vattentorn och dess ledningar. När vattnet ska pumpas ut till husen så är det en pump som suger ut luften i ledningen så att vattenytan i brunnen trycker upp vattnet genom ledningen. Tror det ska vara typ så, hoppas jag.

Haha väldigt ointressant inlägg det här, men va tvungen att skriva det nånstans så varför inte här? Tvingar ingen att läsa haha.

Kommentarer
Postat av: Carro Ö

Bra förklarat :)

2010-11-14 @ 21:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0